Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

החלודה לא יורדת מפיצו

הקולות הנשמעים ביותר בענף האדריכלות בישראל, מאד דומה באופי העיצובי שלו לקורטן: נקי, חד, ומשתבח בדרכו שלו. הקורטן, סגסוגת אשר פותחה במיוחד למטרה, עובר החלדה טבעית (פטינציה) במרוצת הזמן, אך החלודה למעשה משמרת אותו ויוצרת גוון ייחודי, ללא איכול פנימי. העיצוב והשימוש האדריכלי בקורטן תופס תאוצה באירופה ומהווה סוג של אמירה מודרנית עם הקפדה ברורה על ההיסטוריה האירופאית. בארץ גם ניתן לראות עליה בנוכחות הקורטן במבחר פרוייקטים שאפתניים, ועל חלק לא מבוטל מהם מנצח קדם בעצמו.

כאדריכל, מה מדבר אליך בקורטן?

קדם: "מאחורי ה"חלודה" שמשווה ערכים של משהו ישן, יש גם המון מודרניזם, בתוך ה"לכלוך" מסתתר הנקיון, ומתוך הקבעון פורץ שחרור עיצובי, בלי צעקות, קישוטים וגינוני טקס."

איך הקהל הישראלי מקבל את הקורטן כאלמנט עיצובי?

קדם: "יש משהו מאד נכון בעבודה עם קורטן בישראל. הקהל הזה אוהב לחזור למקורות, והקורטן יוצר בדיוק אפקט כזה. משהו בו אומר "תמיד הייתי כאן" גם אם סיימת את הבנייה שלו לפני יומיים. התפיסה שלו בנוף המקומי מאד מזכירה את התפיסה של הישראלים בנוף העולמי, אני מניח שזה מחלחל."

האם הכוח הויזואלי של הקורטן לא דומיננטי מדי מבחינתך?

קדם: "לפני מספר שנים סיימתי לבנות את "בית הקורטן" בסביון עבור אחד מלקוחותיי. בתוך שטח בנוי של 450 מ"ר השתמשנו בבטון וזכוכית, אך ללא ספק הדגש העיצובי הבולט היה בקורטן. ייצרנו אריחים ייעודיים וחיפינו איתם את חלקו העליון של הבית. הם מוקמו באופן סדרתי ומרווח כדי לתת פרשנות מזרח תיכונית-איסלאמית למבנה. ניתן לראות את החציצה בין הפנים לחוץ, ועם זאת ליהנות ממעבר חופשי של אוויר ואור. זה בהחלט משהו שהיה מאד קשה ליצור באמצעות מתכת אחרת, והנוכחות של הקורטן בפרוייקט מגדירה אותו למעשה."

אמרת סביון, השם שלך נקשר בעיקר לעשירים וחברות מבוססות מאד כלכלית

קדם: "אני אדריכל וכמו בסגנון שלי אני מכוון לעבודה בכל השכבות. החללים שאני מייצר מלאים אור, מבטים וקומפוזיציות. השגעון שלי לאסטתיקה וההתכנסות לכל פרט בתכנון תמיד נותנים ערך של יוקרה למה שאני נוגע בו. זה לא אומר שאני עובד רק עם הקהלים האלו, וחשוב לזכור שקורטן היא לא מתכת לעשירים בלבד."

לסיום, האם אתה יכול להסתכל על קורטן גם כאלמנט פרקטי ולא רק עיצובי?

קדם: "בוודאי. עם כל הרצון לדבר עיצוב, הרעיון הוא להתחיל מפתרון שנוח וטוב להתאכלס בו. כשאדם נכנס לתוך מבנה שלי – גם אם הוא יתלהב ממה שעוטף אותו – הוא ירגיש מהר מאד אם הוא נמצא במקום עם אקוסטיקה טובה, אם לא קר לו או חם לו מדי ואם יש איזו שימושיות במבנה, לא סתם אלמנט על אלמנט בלי רציונל פרקטי. הקורטן מגיע עם ערכים אקוסטיים גבוהים ובידוד איכותי, הוא לא שמיש ונתון להתרחבות או התכווצות והפטינציה שומרת עליו לתקופה של עשרות שנים ללא צורך בתחזוקה שוטפת. הוא כאן כדי להשאר."

לכתבה מרתקת על בית הקורטן של פיצו

עוד כתבות

תפריט ראשי

הקבוצות שלנו:

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים

ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם