לשמעון בן אורן, סמנכ"ל פיתוח ואסטרטגיה ומנהל תחום התעשייה והבנייה בגולמט, יש עבר, הווה ועתיד מרשימים בתחום הבנייה. שיחה קצרה על צמיחה אישית, התפתחות חברתית והובלה קדימה.
חצי יובל בחברה, קודם כל מזל טוב
שמעון: "תודה, זה בהחלט סוג של מסע מקצועי מבחינתי. את הקריירה שלי התחלתי בעולם התעשייה, כשניהלתי מפעל צמר סלעים בשדרות, תפקיד ראשון לאחר סיום הלימודים. במסגרת תפקידי הייתי חבר בועדת תקינה של מכון התקנים, ושם הכרתי את אריה גולעד ז"ל, המייסד והמנכ"ל של "גולמט". החיבור המיידי הכניס אותי לחברה כאיש מכירות, ועם החומר האנושי שפגשתי בגולמט, היה לי ברור שאני כאן כדי להישאר."
השתלבות מהירה?
שמעון: "בזכות הרקע הקודם שלי כבר יצרתי קשרים טובים והכרות עם קבלנים יציבים ומוסדות בתחום. ידעתי שיש לי הזדמנות לפרוץ קדימה ובמקביל לדחוף את גולמט. היתרון היחסי שלנו היה בהכנסת חומרים חדשים וטובים יותר לענף התעשייה בישראל, כאלו שעוד לא היו כאן. הבאנו קלציום סיליקט, בדי תעשייה מיוחדים כתחליפי אסבסט, בידוד צנרת קיטור, חומרי ציפוי שונים, מיגון אש פאסיבי, שהיה מאד חדשני באותה נקודת זמן ועוד מוצרים רבים. הכנסנו לשוק הישראלי את הספקים והיצרנים המובילים בעולם, ודאגנו שכל מוצר שאנו מייבאים יהיה הטוב ביותר. יש בזה סוג של חינוך שוק, ובסופו של דבר זה מיצב את גולמט כחברה אמינה ואיכותית."
איך באמת בא לידי ביטוי יתרון איכות בשוק שהמשחק העיקרי בו הוא מחיר?
שמעון: "קשה להגיד שהכל מונע משיקולים של מחיר. זה בהחלט משחק תפקיד משמעותי בכניסה למכרזים, וגם למשרדי אדריכלים קטנים וקבלנים יש רצון לצמצם עלויות. אבל בשורה התחתונה – איכות של מוצר לא אומרת שהוא רק חזק יותר, אלא הוא יכול לחסוך זמן עבודה, להישמר לאורך זמן או להיות בטיחותי יותר ונוח יותר לשימוש. לא פחות חשוב – איכותי יותר לא בהכרח מחויב להיות יקר יותר, לא סתם תמצאו את החומרים האלו בפרוייקטים הכי גדולים בתעשייה בישראל."
אפשר לקבל כמה דוגמאות לפרוייקטים האלו?
שמעון: "אנחנו עובדים כבר שנים עם הלקוחות המובילים במשק, ולוקחים חלק בפרוייקטים עצומים ומורכבים. חברת החשמל, אינטל, בתי הזיקוק, קמ"ג, הבאהיים, מפעלי ים המלח, אסדות הגז, נתב"ג 2000, תחנות הכוח הסולאריות ועוד רבים מאד נהנים מחומרי הבידוד שלנו. את המוצרים שלנו אנחנו מספקים גם לפרוייקטים וחברות שונות בחו"ל."
עבודה במסות כאלה מביאה איתה אתגרים מסיביים יותר?
שמעון: "אנחנו מתייחסים לכל פרוייקט כל פרוייקט דגל, ולמרות שלכל חברת פיקוח, הקמה וביצוע יש את הדרך שלה לעשות את הדברים – האתגרים דומים. מגה פרוייקטים כפי שהזכרתי קודם, מלווים בעבודה מאד מוקפדת עם חישוב כמויות מדויק, התאמת חומרים ומפרטים לדרישות ולתקנים מחמירים, לעתים אנחנו מתבקשים לחפש אחר חומר או מוצר ספציפי, וכל זה כמובן תוך הצמדות ללוחות זמנים אגרסיביים מאד, שתלויים גם בגורמים נוספים. לכל האתגרים האלו נכנס גם העניין של המוניטין. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפשל.
עדיין, לתחושה האישית המדהימה שלי, של להיות חלק ממשהו כל כך גדול, כמו למשל התחנה הסולארית באשלים – אין תחליף."
כשזה מגיע אל גולמט ואל התעשייה – איפה אתה רואה אותנו בעוד 15 שנים?
שמעון: "בהסתכלות קדימה אנחנו צריכים להתמקד בשני מישורים. הראשון הוא לשמר ולתחזק את הפרוייקטים שכבר לקחנו בהם חלק. זו עבודה שוטפת שאין לה קו סיום. במקביל, אנחנו נמשיך ונכניס את המוצרים הכי חדשניים, שימושיים וטובים לשוק הישראלי, ואנחנו לא נפסיק ללמוד אותו וללמד אותו. בפרוייקטים גדולים הדרישות מגיעות מהלקוח דרך מפרטים. למפרטים האלו אנו מגיעים מוכנים עם תשובות ופתרונות של חדשנות, על בסיס חומרים חדשים שכבר נוסו בהצלחה בעולם.